Najmłodsi uczniowie obejrzeli spektakl pt: „ Świat według Reksia”. Opowiadał on o chłopcu, który chciał mieć psa, jednak gdy zwierzę zamieszkało w tej rodzinie, okazało się, że Dominik nie miał dla niego czasu. Nie był drogą zabawką, którą można było by pochwalić się przed kolegami i zabierał czas przeznaczony do tej pory na gry komputerowe. Pies ten był jednak niezwykły, rozumiał ludzką mowę i potrafił się porozumiewać, dzięki temu przekazał istotne treści również naszym uczniom:
Klasy IV-VI SP zobaczyły przedstawienie „Twoje nowe jutro” natomiast I-III PG - „Spacer po linie”. Pierwszy z nich poruszał problem nastoletniej Oli, która uciekła z domu. Jej rodzice rozwodzili się, w przeszłości ojciec miał problem z alkoholem. Ponadto była ona nieakceptowana w klasie ze względu na rudy kolor włosów. Stało się to powodem szykanowania i cyberprzemocy. Kolejna sztuka oglądana przez młodzież sztuka to „Spacer po linie”. Jej główny bohater wychowywany był przez matkę, ojciec przebywał w więzieniu. Młody człowiek musi dokonywać wyborów, kieruje się głównie emocjami i te prowadziły go do zachowań ryzykownych - wpadł w złe towarzystwo, a pieniądze zdobywał handlując narkotykami. Łamał normy moralne, społeczne, prawne.
Analizując życie bohatera, wiemy, że aby temu zapobiec, konieczna jest prezentacja właściwego modelu postępowania:
1. Przeciwdziałanie agresji i przemocy
2. Rozwiązywanie sytuacji konfliktowych i trening asertywności
3. Umiejętność kontroli stresu, znajomość emocji i sposobów ich akceptowalnego wyrażania
4. Nauka podejmowania słusznych decyzji i przewidywanie konsekwencji swoich wyborów
5. Przyjmowanie postawy tolerancyjnej, uczenie szacunku i życzliwości oraz niesienie pomocy innym
6. Wiedza o substancjach psychoaktywnych, ich szkodliwości, łamaniu prawa w związku z ich używaniem
W podsumowaniu aktorzy zaakcentowali, iż młodzież nie jest sama ze swoimi problemami. Są wokół dorośli, którzy chcą im pomóc i zawsze chętnie ich wysłuchają.
A.Usarek
Opis galerii